دنیای فناوری اطلاعات

جدیدترین اخبار برگزیده دنیای فناوری و تکنولوژی ایران و سایز جهان - معرفی سایت ها و نرم افزارهای کاربردی + لینک دانلود

دنیای فناوری اطلاعات

جدیدترین اخبار برگزیده دنیای فناوری و تکنولوژی ایران و سایز جهان - معرفی سایت ها و نرم افزارهای کاربردی + لینک دانلود

آیا سونی، موتورولا و HTC نفس‌های آخرشان را می‌کشند؟

اسمارت‌فون‌ها با سرعت زیادی همه‌گیر شده‌اند. با این حال با بالارفتن تقاضا، قیمت‌ها پایین و بازار رقابتی بزرگی برای شرکت‌های ساخت گوشی به‌وجود آمده است. برخی از شرکت‌ها هم نتوانسته‌اند در این بازار رقابتی دوام بیاورند. بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که از بازار موبایل عقب مانده‌اند، در حال حاضر سونی، موتورولا و HTC هستند.

  ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Sony-Z5

سال سرنوشت ساز سونی

زمانی که «کاز هیرایی»، از سری گوشی‌های جدید Z5 در نمایشگاه IFA برلین رونمایی کرد، همه خوشحال بودند. پنج نسلی از گوشی‌های سونی گذشته است و این شرکت بزرگ، گوشی‌هایی تولید می‌کند که باید به‌خوبی توانایی رقابت با گوشی‌های گران‌قیمت بازار را داشته باشند.

اینکه بخواهیم از همین حالا HTC را محکوم به مرگ بدانیم، کار درستی نیست.

گوشی Z5 Premium سونی، اولین صفحه نمایش 4K دنیا را دارد. این موضوع هم به تیتر همه‌ی خبرگزاری‌ها تبدیل شده بود؛ اما به غیر از صفحه نمایش، گوشی‌های دیگر این سری یعنی Z5 و Z5 Compact سخت‌افزار نسبتا یکسانی دارند. سونی شاید تنها شرکتی باشد که سخت‌افزاری بسیار قوی را در یک گوشی کوچک مثل Z5 Compact جای داده است. هر نسل از گوشی‌های اکسپریا هم از مدل‌های قبلی‌اش بهتر بوده‌اند. از سنسور اثر انگشت گرفته تا باطری بهتر یا اسپیکرهایی در جلو، گوشی‌های سونی به‌خوبی نیازهای یک کاربر اندرویدی را برطرف می‌کنند.

اگر گوشی‌های سری Z5 سونی بفروشد، این شرکت احتمالا فعلا سر جای‌اش می‌ماند. البته بخش موبایل سونی، وضعیت خوبی ندارد و انتظار می‌رود تا همین چند ماه آینده، سونی از ضرر ۴۸۰ میلیون دلاری امسال‌اش بگوید. هیچ اپراتوری هم فعلا برنامه‌ای برای کار با سونی ندارد. اپراتور Verizon هم دیگر گوشی اکسپریا 4v را نمی‌فروشد. البته نمی‌دانیم که آیا قرار است سری Z5 جایگزین Z4هایی که Verizon  می‌فروخت شود یا نه؟

همه چیز به سه گوشی سری Z5 بستگی دارد. اگر آن‌ها نفروشند، ممکن است دیگر چیزی از برند اکسپریا نشنویم.

نمایان نیست سونی چه راه‌های دیگری مقابل‌اش دارد. سونی که از قطار اسمارت‌فون‌ها جا مانده بود، اصلا وضعیت خوبی نداشت. سونی سهم اریکسون را خرید و گوشی‌های بزرگ‌اش را شش ماه به شش ماه عرضه کرد تا از قافله عقب نماند. سونی با اپراتورهای امریکایی هم برای فروش گوشی‌های‌اش صحبت کرد. به‌طور کلی سونی کارهایی که باید را انجام داده و فعلا منتظر نتیجه نشسته است.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

One-M9

آیا HTC محکو‌م به مرگ است؟

شرکت HTC یکی از اولین شرکت‌هایی است که به خوبی با سیستم عامل اندروید همگام شد. این شرکت سیستم عامل جدید گوگل را به عنوان سکوی پرتابی دید و توانست به موفقیت بالایی هم برسد. متاسفانه دوره‌ی اوج HTC در حال حاضر به پایان رسیده است. روند نزولی HTC از سال ۲۰۱۱ شروع و این شرکت امسال با کاهش ارزش بالایی مواجه شده است. صحبت‌هایی از گوشه و کنار برای خرید HTC شنیده می‌شود. کارشناسان زیادی هم کار این شرکت را از همین حالا تمام شده می‌دانند.

می‌توانیم به چند مورد اشتباه در طراحی و مارکتینگ گوشی‌های HTC اشاره کنیم، اما هیچ‌کدام از آن‌ها به بدی One M9 نیستند. این شرکت که حسابی به‌خاطر طراحی One M7 تعریف و تمجید شنیده بود، تصمیم گرفت تا همان طرح را برای M8 هم حفظ کند. اما M8 فروش خوبی نداشت. این شرکت هم از این موضوع درسی نگرفت و One M9 را هم بدون هیچ تغییری نسبت به مدل قبلی عرضه کرد.

همه چیز به سه گوشی سری Z5 بستگی دارد. اگر آن‌ها نفروشند، ممکن است دیگر چیزی از برند اکسپریا نشنویم.

رویه‌ی «تیک تاک» اپل یا اینتل معروف است. گوشی‌های آیفون ارتقای بزرگ‌شان با یک عدد و ارتقای کوچک‌شان با یک S مشخص می‌شود. شرکت HTC هم رویه‌ی «تیک تاک تاک» را پیشه کرد و نتیجه One M9 شد. این گوشی از این موضوع هم که در کنار یکی از بزرگ‌ترین گوشی‌های سامسونگ یعنی S6 و S6 Edge عرضه شد هیچ نفعی نبرد.

اینکه بخواهیم از همین حالا HTC را محکوم به مرگ بدانیم، کار درستی نیست. این شرکت با کسی برای فروختن خود وارد مذاکرده نشده و امیدوار است تا بتواند وابستگی‌اش به گوشی‌های هوشمند را کم کند. برای مثال هدست واقعیت مجازی HTC Vive که با همکاری شرکت بازی‌سازی Valve ساخته شده است، توانسته است سر و صدایی به راه بیاندازد. اگر صنعت هدست‌های واقعیت مجازی بگیرد، HTC هم می‌تواند با جریان آن حرکت کند. دوربین و گجت‌های پوشیدنی این شرکت هم با اینکه ظاهری درست و حسابی ندارند، اما حداقل این موضوع که HTC می‌خواهد به غیر از گوشی محصول دیگری هم بسازد را گوش‌زد می‌کنند.

گوشی‌های میان-رده‌ی HTC وضعیت بهتری دارند، اما رقابت در این سطح از گوشی‌ها به قدری سنگین است که احتمال زنده ماندن HTC در آن زیاد نیست. این شرکت اگر می‌خواهد هنوز هم به ساخت گوشی‌های اندرویدی‌اش ادامه دهد، باید با گوشی‌اش بعدی‌اش حسابی بترکاند.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌

Moto-X-Style

وضعیت پا در هوای موتورولا

تا همین چند وقت پیش می‌توانستید به راحتی بگویید که موتورولا کارش تمام شده است. منظورمان زمانی است که این شرکت به دو بخش تقسیم شد و گوگل، بخش ساخت گوشی موتورولا را خرید. گوشی‌های این شرکت، از بهترین و خلاقانه‌ترین گوشی‌های زمان خود بودند، اما موتورولا نتوانست خود را با موج اسمارت‌فون‌ها هماهنگ کند. موتورولا زیر نظر گوگل هم توانست کمی به خوبی گذشته باشد. این شرکت با گوشی‌های ارزان و میان-رده‌ای که قابلیت‌هایی مختص به خود داشتند، توانست در صنعت موبایل دوام بیاورد.

موتورولا پس از مدت‌ها به سوددهی رسیده بود، اما جدایی ناگهانی گوگل دوباره همه چیز را خراب کرد. لنوو موتورولا را خرید و ادغام این دو شرکت هم، آن‌ها را به رده‌ی سوم پرفروش‌ترین اسمارت‌فون‌های دنیا ارتقا داد. اما موتورولا در حال حاضر در رده‌ی پنجم است. فروش گوشی‌های این شرکت کم شده و بخش موبایل لنوو هم در سه ماهه‌ی دوم امسال، ۲۹۲ میلیون دلار ضرر داده است.

این موضوع، در کنار کاهش فروش کامپیوترها و تبلت‌های لنوو، خبر خوبی از وضعیت موتورولا نمی‌دهند. لنوو هم‌چنین اخیرا خبر از کاهش نیروی‌های‌اش داده است. لنوو نباید بگذارد تا بخش موبایل‌اش به نزول ادامه دهد و این فشار روی موتورولا است.

تمرکز روی گوشی‌های ارزان‌قیمت به تنهایی کافی نیست. موتورولا به بازار گوشی‌های گران‌قیمت هم ورود نمی‌کند. گوشی جدید Moto X Style با توجه به قیمت‌اش، قابلیت‌های شگفت‌انگیزی دارد. موتورولا هم مثل سونی، به نیاز کاربران‌اش نگاه کرده و گوشی جدیدش را با توجه به آن‌ها ساخته است. قیمت پایین این گوشی هم می‌تواند مخاطب‌های زیادی را به سمت‌اش جذب کند.

‌‌‌‌

کدام شرکت قرار است دوام بیاورد؟

پیش‌بینی این موضوع که از بین سه شرکت HTC، سونی و موتورولا، کدام سال آینده در بازار اسمارت‌فون‌ها وجود خواهند داشت کار ساده‌ای نیست. اگر گوشی‌های Z5 سونی نفروشد، دور از ذهن نیست که این شرکت کارش را در صنعت موبایل متوقف کند. شرکت HTC هم اگر نتواند گوشی بهتری عرضه کند، احتمالا ساخت گوشی را متوقف می‌کند و تمرکزش را روی بخش‌های دیگر قرار می‌دهد. در نهایت هم اگر موتورولا نتواند به سوددهی برگردد، واقعا معلوم نیست لنوو چه برنامه‌ای برای آن‌ها در نظر خواهد کرد.

‌‌

منبع: Android Authority

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد